Te Anau

Vandaag hadden we een trip naar de fjorden van de doubtful sounds. We werden rond 9.00 uur opgehaald bij onze lodge, het grappige was dat er een ander stel kwam van het camping gedeelte en deze mensen bleken uit Nijeveen te komen. We zijn hier nog niet heel veel nederlanders tegen gekomen. We gingen eerst met een bus naar lake Manapouri, waar we met een boot naar de overkant gingen. Aan de overkant moesten we weer met een bus naar de doubtful sound waar we vervolgens met een grote catamaran gingen varen door de fjords. Ondanks dat het een beetje regenachtig weer was, was dit een fantastische tocht van ongeveer 3 uur. We hebben bijna 150 foto's gemaakt, dus dat zegt genoeg denk ik. We hebben geprobeerd de mooiste foto's uit te zoeken en hier te plaatsen, maar de keuze was lastig. De fjords zijn op zich al heel indrukwekkend, maar er is veel wildlife zoals zeeleeuwen en piguins. Daarnaast waren er heel veel watervallen, waarvan een aantal alleen maar ontstaan door regen deze verdwijnen weer als het een paar dagen droog is. Na de vaartocht zijn we nog in de energie centrale op het eiland geweest, deze is gebouwd onder een hoge berg en wij zijn vervolgens nog ongeveer 40 meter onder de grond gegaan. Het was een indrukwekkende dag. Morgen vertrekken we naar Dunadin.

Queenstown / Te Anau

Eigenlijk hebben we nu even een paar relax dagen gehad in ons programma. Het is heerlijk weer en daar genieten we lekker van. Gisteren in Queenstown hebben we heerlijk rond geslenterd en hier en daar in het zonnetje gezeten. We zijn o.a. door een groot park bij het meer gelopen. Gisteravond zijn we met de gondala weer naar boven gegaan en hebben we daar heerlijk gegeten. Het was best apart om in het donker weer met de gondala naar beneden te gaan, je zag de lichtjes van de stad ergens ver beneden steeds dichterbij komen en er was een prachtige sterrenhemel. Vandaag zijn we naar Te Anau gereden, wat maar een kort ritje was van ongeveer 2 uur. Ook hier hebben we wat door het stadje geslenterd en zijn we langs het meer (een andere dan gister, ze hebben hier veel hele grote meren) naar een soort vogelparkje gelopen. Morgen zijn we de hele dag onderweg met een tour naar de doubtful sounds.

Queenstown

Vanmorgen was รจรจn van de weinige ochtenden in ons programma waarop we de wekker niet hoefden te zetten. We waren natuurlijk gewoon vroeg wakker, maar hebben het lekker rustig aan gedaan. Toen we klaar waren zijn we als eerste naar de gondola gelopen deze brengt je 450 meter hoog de berg op, maar daar aangekomen stond er een flinke rij en zagen we dat we ook boven konden lunchen, het besluit was snel genomen we zouden later terug komen. Op weg naar de stad kwamen we toen langs een midgetgolf baan en dat leek ons wel leuk. Het zonnetje scheen lekker, dus hebben we een potje gespeeld. Daarna zijn we lekker naar de haven en de stad geslenterd. We hebben een paar souvenirs gekocht en na deze terug gebracht te hebben naar het hotel zijn we weer naar de gondela gegaan. Het bleek een goeie beslissing geweest te zijn om hier te gaan lunchen. We werden langs een heel uitgebreid buffet geleid naar een tafeltje met een geweldig uitzicht. Het buffet was ontzettend uitgebreid, met ook nog een dessert buffet, dit hadden we niet verwacht voor de prijs die we betaald hadden. Het was echt super. Na de lunch hebben we natuurlijk nog uitgebreid foto's gemaakt van het uitzicht. Uit navraag bleek dat we voor nog goedkoper dan de lunch was, ook kunnen dineren boven. Dit kon alleen als je boven de reservering maakte, gezien de lunch geweldig was hebben wij meteen een boeking gemaakt voor morgenavond. We hebben er nu al zin in, de resevering in voor 20.15 uur dus dan is het nog net licht, wie weet krijgen we nog een,mooie zonsondergang te zien.

Fox Glacier / Queenstown

Vanaochtend zijn we om 05.30 uur opgestaan en dat terwijl de klok hier afgelopen nacht een uur vooruit gegaan is (zomertijd), maar op dat vroege tijdstip heb je de mooiste weerspiegeling van de gletsjer in het meer. Later gaat de wind waaien en is het lang zo zichtbaar niet meer. Het was echt de moeite waard, want het was adembenemend mooi. Na terugkomst in de B&B stond ons ontbijt klaar, waarna we ingepakt hebben en afscheid genomen van onze zeer gezellige gastvrouw en haar familie. Vervolgens moesten we 330 km rijden naar Queenstown, maar dat verveelt geen moment, want je hebt telkens weer een ander mooi uitzicht. We zijn onderweg een aantal keer gestopt om foto's te maken en om te lunchen. We moesten ook een keer verplicht stoppen, omdat we langs een stuk moesten waar onlangs een landslide heeft plaats gevonden. Of terwijl er is daar een hele stapel stenen van de berg naar beneden gekomen en nu is er maar 1 rijbaan beschikbaar, hier staan dus mensen om het verkeer te regelen. Vlak voor Queenstown gingen we een hoge berg af, met heel veel haarspeld bochten en vlak voor de afslag onderaan de berg stond ineens een bordje test your breaks now. Als die het niet zouden doen dan had je daarvoor wel een groot probleem gehad hoor hahaha. We zijn nu voor 3 nachten in Queenstown, dus we zullen zien wat we de komende dagen allemaal gaan doen. Morgen in ieder geval even wat kleding wassen en met de kabelbaan de berg op. We zagen in de stad al allemaal wintersporters lopen.

Fox Glacier

Helaas hadden we vandaag pech, de heli hike op de gletsjer ging niet door vanwege het weer. Dat was wel heel even een domper, maar veilgheid is belangrijker. We konden vandaag niet veel meer dan een paar wandelingen maken hier in de omgeving. We hebben daardoor de gletsjer nog wel gezien vanaf een uitzichtpunt. Gelukkig krijgen we ons geld van deze trip wel terug en via onze gastvrouw in de B&B hebben we gelijk een nieuwe optie met korting geboekt verderop in onze reis. Dit is alleen een vlucht over de gletsjers en geen wandeling, maar ze maken wel een landing in de sneeuw. Dus dan krijgen we nog een nieuwe kans. Morgen gaan we heel vroeg opstaan en hopen we een hele mooie reflection foto te kunnen maken bij het meer. Als dat lukt zie je de omgeving en met geluk de gletsjer weerspiegeld in het meer. Daarna vertrekken we naar Queenstown, wat weer een rit is van 330 km, maar er is veel te zien onderweg dus we nemen onze tijd.

Hokatika / Fox Glacier

Gisteren hebben we een lange rit gehad naar Hokatika. Het grote verschil met het Noorder eiland is dat je hier echt kilometers rijdt zonder een stadje tegen te komen. Er staan zelfs borden met 125 km geen benzine verkrijgbaar langs de weg. Gelukkig kunnen wij ongeveer 700 km rijden op een volle tank. We blijven wel prachtige uitzichten hebben onderweg, het is ook heel afwisselend. Vandaag was het voor wat betreft het weer helaas een hele slechte dag. Tijdens de rit naar Fox Glacier hebben we een paar hevige regenbuien gehad, maar we zitten wel weer in een heel gezellige B&B. We werden gezellig ontvangen met een kopje thee en kregen weer heel veel adviezen. We hebben ruim een uur gezellig zitten kletsen. Morgen gaan we hopelijk met de helicopter de gletsjer op, als het weer het toelaat. We staan geboekt voor de middag vlucht, maar op advies van onze gastvrouw gaan we ook langs voor de ochtend vlucht. Ze heeft vanmiddag voor ons gebeld en toen was er nog plek, als dat morgen nog steeds zo is hebben we 2 x kans dat er gevlogen wordt. Duimen dus maar.

Marahau dag 2

Nadat we vanmorgen wakker werden met een prachtige zonsopgang als uitzicht, moesten we rijden naar het beginpunt van onze trip. Dit ging natuurlijk weer langs een smal bergweggetje, maar zelfs daar wennen we al aan. Nadat we in een watertaxi waren gestapt gingen we langs de kustlijn van het Abel Tasmanpark naar Tongaranui. Onderweg kwamen we langs prachtige baaien en een baai met zeeleeuwen. Nadat we waren afgezet op het strand van Bark bay begon onze wandeling van 10.6 km, 4 uur. Deze track liep door de bergen, waar je fantastisch uitzicht kreeg op de diverse baaien, over de swingbridge naar Torrent Bay. Hier hebben we even een kwartiertje gezeten om te lunchen. Vervolgens ging de tocht verder naar het goudkleurige strand van Anchorage. Onderweg hebben we nog een afslag genomen naar de Cleopatra Pools. Vanaf hier zijn we weer met de watertaxi terug gegaan naar Kaiteriteri. Het was een flinke en vermoeiende wandeling, maar het is hier ontzettend mooi weer en de wandeling was absoluut de moeite waard. Morgen moeten we weer 330 km rijden naar Hokitika.

Marahau

Met een dagje vertraging zijn we vandaag dan toch aangekomen in Marahau op het zuider eiland. Het is hier echt fantastisch weer en de uitzichten zijn fenomenaal. We zitten nu in ocean view lodge in een cabin met uitzicht op veel groen en uiteraard de oceaan, echt een fantastisch mooie locatie. De wifi werkt hier alleen niet heel goed, dus de foto's houden jullie tegoed. Morgen hebben we een volle dag met een trip. Eerst gaan we varen, dan een stuk wandelen waaronder over de swingbridge en dan nog een stuk met de boot terug. Als de wifi het toelaat morgen meer daarover.