Hokatika / Fox Glacier

Gisteren hebben we een lange rit gehad naar Hokatika. Het grote verschil met het Noorder eiland is dat je hier echt kilometers rijdt zonder een stadje tegen te komen. Er staan zelfs borden met 125 km geen benzine verkrijgbaar langs de weg. Gelukkig kunnen wij ongeveer 700 km rijden op een volle tank. We blijven wel prachtige uitzichten hebben onderweg, het is ook heel afwisselend. Vandaag was het voor wat betreft het weer helaas een hele slechte dag. Tijdens de rit naar Fox Glacier hebben we een paar hevige regenbuien gehad, maar we zitten wel weer in een heel gezellige B&B. We werden gezellig ontvangen met een kopje thee en kregen weer heel veel adviezen. We hebben ruim een uur gezellig zitten kletsen. Morgen gaan we hopelijk met de helicopter de gletsjer op, als het weer het toelaat. We staan geboekt voor de middag vlucht, maar op advies van onze gastvrouw gaan we ook langs voor de ochtend vlucht. Ze heeft vanmiddag voor ons gebeld en toen was er nog plek, als dat morgen nog steeds zo is hebben we 2 x kans dat er gevlogen wordt. Duimen dus maar.

Sander Davids (Raet)

Als je meer wilt lezen over Hokatika, lees dan The Luminaries van Eleanor Catton !